<div style='background-color: none transparent;'><a href='http://news.rsspump.com/' title='news'>headlines</a></div>

Peninggalan Sejarah Bercorak Buddha di Indonesia

Agama Buddha berasal dari India. Agama Buddha masuk ke Indonesia bersamaan dengan masuknya agama Hindu. Agama Hindu berkembang setelah agama Buddha. Namun, persebaran agama Hindu lebih cepat dari pada persebaran agama Buddha. Hal ini terbukti dari lebih banyaknya kerajaan Hindu daripada kerajaan Buddha.

Pusat-pusat kerajaan Buddha terdapat di Sumatra dan beberapa daerah di Jawa. Berikut peninggalan-peninggalan sejarah bercorak Buddha di Indonesia.


Candi

Candi-candi Buddha digunakan sebagai tempat pemujaan. Ciri candi Buddha adalah adanya stupa dan patung Sang Buddha Gautama. Stupa adalah bangunan dari batu tempat menyimpan patung Sang Buddha. Beberapa Candi Buddha dapat dilihat dalam tabel berikut ini.


Candi-candi peniggalan agama Buddha

No.Nama CandiLokasi PenemuanPembuatanPeninggalan
1SewuJawa TengahAbad ke-7 MMataram Lama
2PlaosanJawa TengahAbad ke-7 MMataram Lama
3MendutJawa TengahAbad ke-7 MMataram Lama
4BorobudurJawa TengahTahun 770-842 MMataram Lama
5Muara TakusSumatra SelatanAbad ke-8 MSriwijaya
6JagoMalang, Jawa TimurAbad ke-12 MSingasari
7SariJawa TengahAbad ke-13 MMajapahit
8PawonJawa TengahAbad ke-13 MMajapahit
9TikusMojokerto, Jawa TimurAbad ke-13 MMajapahit

Candi Borobudur adalah candi Buddha terbesar. Candi ini terletak di Magelang, Jawa Tengah. Candi Borobudur dibangun sebelum agama Hindu berkembang di Jawa. Pembangunannya membutuhkan waktu sekitar 50 tahun. Relief (lukisan timbul) yang terdapat pada Candi Borobudur panjangnya mencapai 4 km. Tinggi Candi Borobudur 42 meter. Arca atau patung yang terdapat di sana mencapai 500 buah.


Prasasti

Di Sumatra Selatan ditemukan beberapa prasasti warisan Kerajaan Sriwijaya. Di sekitar Palembang ditemukan Prasasti Telaga Batu, Prasasti Talang Tuwo, dan Prasasti Kedukan Bukit. Ketiganya menceritakan berdirinya kerajaan Sriwijaya. Prasasti Karang Berahi dan Prasasti Kota Kapur ditemukan di Jambi dan Bangka. Kedua prasasti itu menceritakan wilayah kekuasaan Sriwijaya.


Patung

Patung yang bercorak Buddha biasanya berupa arca Sang Buddha Gautama. Arca Sang Buddha Gautama pertama kali ditemukan di Sikendeng, Sulawesi Selatan. Berikut ini daftar patung atau arca peninggalan sejarah Buddha.

Patung atau arca peniggalan agama Buddha

No.Nama PatungLokasi PenemuanPembuatanPeninggalan
1Patung BuddhaSikendengAbad ke-2 M-
2Arca Bhumisparsa MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
3Arca Dhyana MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
4Arca Abhaya MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
5Arca Vitarka MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
6Dharmacakra MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
7Arca Vara MudraJawa TengahAbad ke-8 MMataram Lama
8Arca BuddhaPalembangAbad ke-8 MSriwijaya


Mudra adalah sikap tangan pada patung Buddha. Bhumipasra Mudra adalah Buddha dengan sikap tangan menyentuh bumi; Vara Mudra adalah Buddha dengan sikap tangan memberi anugerah; Dhyana Mudra dan Abhaya Mudra adalah sikap Buddha sedang bersemedi dan memberi kedamaian; Vitarka Mudra sikap tangan Buddha memberi pelajaran; Dharmacakra Mudra adalah sikap Buddha sedang memutar roda ajaran.


Karya sastra (kitab)

Ada beberapa karya sastra peninggalan sejarah yang bercorak Buddha. Salah satu karya sastra bercorak Buddha yang terkenal adalah Kitab Sutasoma. Kitab ini dikarang oleh Mpu Tantular. Kitab Sutasoma menceritakan kisah Raden Sutasoma. Kisah ini mengajarkan pengorbanan dan belas kasih yang harus ditempuh seseorang untuk mencapai kesempurnaan tertinggi. Salah satu ungkapan yang terkenal dari Kitab Sutasoma adalah “Bhinneka Tunggal lka Tan Hana Dharma Mangrwa.” Berikut ini daftar karya sastra atau kitab-kitab peninggalan sejarah yang bercorak Buddha.

Kitab-kitab peniggalan agama Buddha di Indonesia

No.Nama KitabLokasi PenemuanPembuatanPeninggalan
1Negara KertagamaJawa TimurAbad ke-13 MMajapahit
2SutasomaJawa TimurAbad ke-13 MMajapahit
3PararatonJawa TimurAbad ke-13 MMajapahit
4RanggalaweJawa TimurAbad ke-13 MMajapahit
5ArjunawiwahaJawa TimurAbad ke-13 MMajapahit


Tradisi

Tradisi agama Buddha yang sekarang ini kita jumpai banyak dipengaruhi oleh budaya Cina. Tradisi agama Buddha yang ada, misalnya berdoa di wihara. Tradisi lain agama Buddha yang masih ada adalah ziarah. Ziarah dilakukan dengan mengunjungi tempat suci leluhur seperti candi. Kegiatan yang dilakukan pada saat ziarah adalah membaca doa dan membawa sesajen.


Anda seorang guru dan sudah terdaftar di facebook, bergabunglah di grupnya para guru: Sahabat Guru Nusantara dan bagikan artikel ini ke teman kita melalui:



6 komentar:

. mengatakan...

PRO MCA-UMNO IS ANTI BUDDHIST

Dengan berhormati penganut ke dalam Dhamma,

Sebelum saya memulakan penulisan surat saya ke arah anda semua, saya ingin memaklumkan anda semua bahawa saya tidak berpuas hati dengan peguam Dato YIP KUM FOOK Pengerusi MCA Bahagian Gombak kerana tanggapan menyemangati buruknya kerana dia menghantar inspektor untuk datang ke PERSATUAN PENGANUT BUDDHA SAMNAK SAMBODHI NO: 19-21 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA untuk menangkap saya tanpa apa-apa sebab yang baik, tambahan pula, peguam YIP KUM FOOK tidak berpuas hati dengan Ketua Sami.

Apabila Ketua Sami terpaksa saya pergi ke Kuil beliau sudah dan dia pergi dan membiarkan Aku sendirian untuk menjaga sehingga Ketua Sami kembali kepada Kuil dan dia juga memberitahu saya supaya tidak meninggalkan Kuil jika mana-mana jawatankuasa atau pengerusi mahu menghalau saya keluar, anda tidak meninggalkan Kuil di semua faham? Lalu saya berkata, mengapa? Kepada ketua Sami! Pada hari kedua, YIP KUM FOOK (MCA Lelaki) datang ke Kuil kami dan bercakap dengan saya. Dia letih untuk membuat siasatan beberapa daripada saya dan dia bertanya kepada saya, di mana saya datang dari? Saya memberitahu beliau bahawa saya datang dari Pulau Pinang.

Kemudian, saya memberitahu kepada peguam YIP KUM FOOK (Lelaki MCA) bahawa Ketua Sami datang ke Pulau Pinang dan menjemput saya dan menjemput saya untuk menemaninya untuk pergi ke kuil di Kuala Lumpur. Saya tidak sedar bahawa YIP KUM FOOK Pengerusi MCA Bahagian Gombak tidak berbaik-baik dengan Ketua Sami, Ketua Sami sudah dengan cara ini, YIP KUM FOOK cuba untuk mencipta masalah dengan saya yang tidak perlu.

Itulah sebabnya, peguam YIP KUM FOOK mahu untuk menghalau saya keluar dari Kuil. Kemudian saya bertanya kepada peguam, kenapa anda mahu untuk menghalau saya keluar dari Kuil? Selain itu, Kuil yang bukan kepunyaan anda, MEMAHAMI? Kemudian, saya bertanya kepadanya, yang anda? Saya tidak tahu anda semua, anda tidak mempunyai hak untuk menghalau saya atau mengawal saya pada semua, MEMAHAMI? Anda adalah sama seperti orang biasa sahaja. Adakah anda tahu peraturan-peraturan bahawa mana-mana pengerusi atau jawatankuasa tidak dapat mengawal Sami-Sami dan biarawati(Nuns) sama sekali, juga MEMAHAMI?

Saya memarahi dia seperti itu. Kemudian peguam (YIP KUM FOOK, MCA Lelaki) tidak berpuas hati dengan saya dan dia memberitahu saya bahawa dia akan dipanggil polis untuk datang ke Kuil dan menangkap saya. Saya beritahu dia pergi ke depan dan dipanggil polis untuk datang dan menangkap saya. Saya tidak akan melarikan diri, saya berkata kepadanya seperti itu. Saya telah melakukan apa-apa salah ke arah anda, kenapa anda mahu untuk menangkap saya? Beliau berkata, dia tidak suka saya tinggal di sini. Saya bertanya kepadanya, mengapa? Sekali lagi. Selepas ini beliau menjadi amat marah dengan saya, maka dia menelefon kepada polis dan polis datang ke Kuil dan memberitahu saya untuk meninggalkan Kuil.

. mengatakan...

Saya memberitahu kepada pemeriksa itu sekali lagi, saya maaf, saya tidak akan meninggalkan Kuil kerana Ketua Sami telah mengarahkan saya supaya tidak meninggalkan Kuil tanpa persetujuannya, FAHAM? Kemudian inspektor itu memberitahu saya untuk meninggalkan, sekali lagi. Saya memberitahunya saya tidak boleh meninggalkan Kuil kerana Ketua Sami tidak kembali lagi. Masa ini, inspektor itu menjadi amat marah dengan saya dan dia telah mengambil gari dan cuba untuk mengugut saya, maka saya segera menunjuk-nunjuk tangan saya untuk beliau untuk mengunci saya tetapi dia menakutkan, maka sekali lagi, inspektor itu memberitahu saya meninggalkan Kuil sekali lagi tetapi saya masih tidak mahu meninggalkan Kuil.

Kemudian saya telefon kepada Ketua Sami lagi dan aku memberitahunya bahawa pemeriksa berkeras mahu menangkap saya, lebih baik anda datang kembali untuk menyelesaikan kes itu bagi saya. Selepas peristiwa ini, Ketua Sami datang kembali kepada Kuil dan membawa saya untuk pergi ke kuil lain dan penginapan mereka. Itu semua tentang kejadian ini! Akhir sekali, saya ingin memaklumkan kepada anda semua, bahawa tiada jawatankuasa atau pengerusi boleh mengawal semua Sami-Sami dan biarawati di semua juga MEMAHAMI? “Mereka adalah lebih tinggi daripada Raja,” juga! Jadi bagaimana orang biasa, jawatankuasa dan pengerusi untuk mengawal mereka:- WALAUPUN RAJA YANG JUGA DISEGANI SAMI-SAMI DAN BIARAWATI(Nuns). Kenapa pengerusi Kuil tidak menghormati Sami-Sami dan Biarawati? Mereka akan membawa dosa-dosa kemudian, FAHAM?

Anda Dhamma,

Ven. Piya Phra Dhammo.
Pulau Pinang, Malaysia.

Kita menterjemahkan Bahasa Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia (sebab!) kerana kita mahu memberi semua orang tahu dan memahami terperinci maklumat mengenai, juga untuk memberi orang ramai mengetahui perkara ini (SEJARAH), ini bukan untuk menyerang individu DATUK YIP KUM FOOK, sila klik di sini untuk melihat: – http://margeemar.blogspot.com/2012/02/blog-post.html?commentPage=3

lucia fina mengatakan...

desooo

dadoecell mengatakan...

Wah bagus artikelnya. saya sedot ya....

ivan verys mengatakan...

Thanks ya sob udah share , blog ini sangat bermanfaat sekali .............




bisnistiket.co.id

Yogi Marsahala mengatakan...

Peninggalan sejarah bercorak Budha adalah kekayaan peninggalan kebudayaan Indonesia, komentar juga ya di blog saya www.goocap.com

Poskan Komentar

Silahkan beri komentar anda!